WEISS MANFRED WM 21 SÓLYOM (H)
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 2 fő |
Motor: 1 db 14 hengeres Gnome et Rhone - WM-14 Kirs NO ; 870 LE |
Sebesség: 300 km/h |
Fegyverzet: 1 db 7,92 mm-es Gebauer 26/31 M ikergéppuska ; 1 db 7,92 mm-es Gebauer 34 M géppuska ; 240 kg bomba (12 X 10 kg repeszbomba ; 120 X 1 kg gyújtóbomba) |
Súly: 2300 kg (üresen); 3400 kg (harckészen) |
Csúcsmagasság: 8000 m |
Hatótávolság: 750 km |
Fesztávolság: 12,90 m (felsõ szárny) ; 9,40 (alsó szárny) |
Hossz: 9,64 m |
Magasság: 3,50 m |
TÖRTÉNETE
A magyar hadvezetés 1939-ben határozta el, hogy meg kell termteni a korszerû hazai hadirepülõgép-gyártás alapjait. Ennek a programnak lett az elsõ képviselõje a WM 21 Sólyom közelfelderítõ-bombázó repülõgép, melynek fejlesztését 1936-ban kezdték el. Elõdje a WM 16 Budapest típus volt, ennek átépítésébõl jött létre a Sólyom. Próbarepüléseit 1937-ben, csapatpróbáit 1938-ban végezték, s még abban az évben megkezdõdött az elsõ széria építése, mely még be sem fejezõdött, amikor a fent említett program keretében a minisztérium újabb megrendeléseket adott a három üzemnek, ahol a Sólymokat gyártották. A gépet a csepeli WM (43), a budapesti MÁVAG (43) és a gyõri MWG (42) készítette. Az utolsó, 1942-ben leszállított szériát erõsebb motorral szerelték. A Sólymokat bevettették a Jugoszlávia elleni hadjáratban, és az orsz fronton is. 1942-tõl jobbára kiképzésre használták. Kategóriájában nem számított a legjobb típusnak, de számos modellnél kedvezõbb tulajdonságokkal rendelkezett.
|