PANZERKAMPFWAGEN VI (TIGER I & II) nehéz harckocsi (D)
TECHNIKAI ADATOK (Tiger I)
hosszúság: 8,24 m |
szélesség: 3,73 m |
magasság: 2,86 m |
súly: 56 t |
legénység: 5 fő |
fegyverzet: 1 db 88 mm-es KwK 36 L/56 típusú harckocsiágyú; 2 db 7,92 mm-es MG 34-es géppuska |
motor: Maybach HL 210 P45 ; 670 LE |
sebesség: 44 km/h (úton) |
hatótávolság: 117 km (úton); 68 km (terepen) |
páncélzat: 26-80 mm, a toronypáncél 100 mm |
TÖRTÉNETE
A Tiger kifejlesztését a PzKpfw IV-esnél jobb szövetséges és fõleg szovjet tankok teljesítményének felülmúlása motiválta. A németek 1940 májusában kezdték megkonstruálni nehézharckocsijukat. Több cég mellett két fõ versenytárs harcolt a megrendelésért. A Henschel és a Porsche is elkészítette prototípusát, a tornyot mindkettõhöz a Krupp tervezte. A Henschel jobb teljesítményt nyújtott, és az õ modelljüket egyszerûbb volt iparszerûen elõállítani is. Ám a háború elején indult tervezés nem tette lehetõvé a harctéri tapasztalatok teljes körû hasznosítását. Ezért, valamint a gyártás egyszerűsítése céljából a testet és a tornyot is függőleges falakkal készítették, de mivel páncélzatának vastagsága nagyon nagy volt, nem vált könnyen sebezhetővé. Ebben az időben a háború legerősebb tankja volt, 88 mm-es lövege hatalmas tűzerőt képviselt. Nagy hátrányt jelentett, hogy ekkor nem állt rendelkezésre megfelelõ dízelmotor, a benzines megoldás miatt kicsi lett a hatótávolsága, s a motor nehezen viselte a terhelést is. Széles lánctalpai miatt vasúton való szállítása is körülményes volt. Ennek ellenére félelmetes fegyvernek bizonyult, egy Tiger megsemmisítésére 5 Sherman illetve 8 T-34-es elvesztése jutott. A németek fõ veszteségei motorhibából illetve üzemanyaghiányból következtek. A Tigert 1944-ig gyártották.
TECHNIKAI ADATOK (Tiger II ; Tiger B)
hosszúság: 10,28 m |
szélesség: 3,76 m |
magasság: 3,08 m |
súly: 69,4 t |
legénység: 5 fő |
fegyverzet: 1 db 88 mm-es KwK 43/3 L71 típusú harckocsiágyú; 2 db 7,92 mm-es MG 34-es géppuska |
motor: Maybach HL 230 P30 ; 700 LE |
sebesség: 38 km/h (úton) |
hatótávolság: 110 km (úton); 85 km (terepen) |
páncélzat: 40-180 mm |
TÖRTÉNETE
A németek 1944 januárjában elhatározták, hogy gyártásszervezési okokból egyesítik a Tiger és a Panther elõállítását. A soroztagyártásra februártól került sor, s a Tiger II (vagy Tiger B) fokozatosan felváltotta elõdjét, bár meg kell jegyezni, az új modell sokkal inkább a Panther nehezebb változatának felel meg, mintsem a Tiger továbbfejlesztésének. A típus "beceneve" Königstiger lett, bár ezt az elnevezést a német hadsereg hivatalosan sohasem használta. A Tiger II a háború legnehezebb és legvastagabb páncélzatú harckocsija volt. Páncélja és lövege még most is sok típussal versenyre kelhetne. A Porsche és a Henschel vetélkedésébõl itt is az utóbbi cég került ki gyõztesen, de az elsõ 50 darabot a Porsche tornyával gyártották le. Fõ problémája az volt, hogy a Tigernél is nehezebb modellt gyakorlatilag a korábbi változat motorjával tudták csak felszerelni, így az irgalmatlan tömeg és a kis teljesítményû motor hatványozottan hozta elõ a Tiger problémáit, a kis sebességet és hatótávolságot, a nagy fogyasztást és a gyakori meghibásodásokat. A hidak többsége nem bírta el, az ingoványos talajon gyakorlatilag elsüllyedt, manõverezõképessége kicsi volt. Viszont mivel fõként védelemben használták, ráadásul szembõl gyakorlatilag minden fegyverrel szemben biztonságban volt, ellenfelei rettegtek tõle. A háború után elterjedt az a mítosz, hogy harcban egy sem semmisült meg. Ez persze nem igaz, hiszen oldalról és hátulról azonos védettsége volt a Tiger-rel, a szovjet JS nehézharckocsik több mint 1500 m-rõl is át tudták lõni 80 mm-es oldalpáncélját. Fõként a nyugati fronton sok veszteséget okoztak a repülõgépek, de a legtöbb elvesztett példányt (hasonlóan a Tiger-hez) itt is az üzemanyaghiány vagy a mûszaki meghibásodás számlájára kellett írni.
|