REGGIANE Re 2000 FALCO (I)
MÁVAG HÉJA (H)
TECHNIKAI ADATOK (Falco I)
Legénység: 1 fő |
Motor: 1 db Piaggio P.XI RC.40, 985 LE |
Sebesség: 537 km/h (5500 m-en) |
Fegyverzet: 2 db 12,7 mm-es Breda-SAFAT géppuska |
Súly: 2080 kg (üresen); 2880 kg (harckészen) |
Csúcsmagasság: 10500 m |
Hatótávolság: 680 km |
Fesztávolság: 11,00 m |
Hossz: 7,90 m |
Magasság: 3,20 m |
TÖRTÉNETE
A Caproni leányvállalata, a Reggiane 1938-ban készítette el annak a repülõgépnek a prototípusát, mely kísérteties hasonlóságot mutatott az amerikai Seversky P-35-ös modellel. A kiváló manõverezõ képességekkel rendelkezõ Falco-k többségét svéd illetve magyar megrendelésre gyártották, de Olaszországban is hadrendbe állt, nemcsak mint vadász, hanem vadászbombázóként, illetve repülõgéphordozón állomásozó vadászgépként is. A Magyarország által megvásárolt Re 2000-esek Héja néven kerültek alkalmazásra a keleti fronton. A pilóták néha panaszkodtak rá, Horthy István kormányzóhelyettes halálos balesete után kifejezetten rossz híre lett a típusnak, pedig eredményesen harcolt, a veszteségek többsége balesetbõl eredt, melyeket valószínûleg inkább annak rovására kell írnunk, hogy a pilóták (megfelelõ kiképzõgép hiányában) nem voltak kellõen felkészítve a Héjákon való repülésre.
MÁVAG HÉJA
1940-ben a MÁVAG gyár megvásárolta a Re 2000-es gyártásának licenszét. A gépbe Weiss manfred WM 14_b motor került (1030 LE), a fegyverzetet 2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska képezte, és némileg módosították a sárkányt is. Különbözõ nehézségek miatt a gyártás csak 1943-ban indult meg, de az ekkor már elavultnak számító Héják nem kerültek harci alkalmazásra, annál is inkább, mert Gyõrben megkezdõdött a jóval modernebb Me-109-esek összeszerelése. A hazai gyártású Héjákat kiképzésre illetve gyakorlógépként alkalmazták.
|